"ĆWICZYĆ
KAŻDY MOŻE"
Scenariusz
zajęć z wychowania fizycznego – budowanie piramid od dwójkowych do
wieloosobowych
Zadanie
główne: Doskonalenie budowania piramid wieloosobowych
Zadania
dodatkowe w zakresie:
-
umiejętności:
Uczeń
potrafi wykonać proste piramidy wieloosobowe.
-
spr.
motoryczna:
Uczeń doskonali zwinność oraz orientację
przestrzenną.
-
wiadomości:
Uczeń
wie jak ćwiczenia zespołowe wpływają na utrzymanie prawidłowej sylwetki.
-
usamodzielniania
ucznia:
Uczeń bierze odpowiedzialność za
bezpieczeństwo współćwiczących.
klasa:
V
liczba
uczniów: 11
osób
miejsce: sala
gimnastyczna
czas: 45’
przybory
i przyrządy: materace
Części
wstępna:
-
przygotowanie do wysiłku: rozgrzewka
-
ćwiczenia przygotowujące do wysiłku:
·
zabawa
„Fala”- uczniowie siedzący w kręgu twarzami do siebie wykonując „falę” ,
przechodząc do leżenia tyłem i wracając do pozycji
wyjściowej.
·
ćwiczenie
„wstawanie” – uczniowie wstają z siadu skrzyżnego bez użycia
rąk.
Część
główna:
Budowanie
piramid dwójkowych, trójkowych, wieloosobowych:
·
uczniowie
dobierają się w zespoły osobowe zależne od wielkości piramidy,
·
pokaz
piramid na początku odbywa się na wybranym jednym zespole przy pomocy
nauczyciela (do pokazu piramid można użyć zdjęć bądź rysunków z piramidami do
wykonania)
Część
końcowa:
Uczniowie,
krótko dyskutują na temat znaczenia ćwiczeń fizycznych w utrzymaniu prawidłowej
postawy oraz wyszukują zalety pracy w zespołach.
Podsumowanie
zajęć.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Scenariusz
zajęć wychowania fizycznego – wykorzystanie siatki do siatkówki w różnych grach
zespołowych.
Zadanie
główne: Poznanie nowych gier
zespołowych.
Zadania
dodatkowe w zakresie:
-
umiejętności:
Uczeń potrafi wykonać chwyty, podania i
odbicia różnymi piłkami.
-
spr.
motoryczna:
Uczeń doskonali szybkość, zwinność,
orientację przestrzenną.
-
wiadomości:
Uczeń zna podstawowe przepisy nowo poznanych gier.
klasa:
VI
liczba
uczniów: 14
osób
miejsce: sala
gimnastyczna
czas: 45’
przybory
i przyrządy: siatka do siatkówki, 4 piłki ręczne, 2
piłki do siatkówki, 1 piłka do skakania
Części
wstępna:
-
przygotowanie do wysiłku: berek „kibelek”
-
ćwiczenia przygotowujące do wysiłku:
sumo w parach
Część
główna:
1. Gra
w „rzucankę” przez siatkę (2piłki do siatkówki):
·
uczniowie
podzieleni na dwa zespoły,
·
pole
do gry w piłkę siatkową,
·
grę
rozpoczyna dwóch uczniów z linii końcowej rzucając dwiema piłkami do
siatkówki,
·
piłkę
można chwytać i rzucać,
·
piłki
nie można kopać,
·
można,
ale nie trzeba wykonać dwa podania piłki w zespole, po czym należy przerzucić
piłki na pole przeciwnika,
·
punkt
zdobywa drużyna, która trafi piłką w pole przeciwnika,
·
ilość
setów jak i punktacja do uzgodnienia.
2. Gra
w „rzucankę z wyskoku” przez siatkę na bramki (4 piłki
ręczne):
·
uczniowie
podzieleni na dwa zespoły
·
pole
do gry w piłkę ręczną,
·
grę
rozpoczyna 4 uczniów (każdy trzyma piłkę ręczną)z własnej połowy boiska
(oddzielonej siatką do siatkówki),
·
piłką
rzucamy nad siatką (z miejsca, z wyskoku),
·
przy
rzucie nie wolno dotykać siatki (jeżeli któryś z uczniów dotknie siatki, piłki dla drużyny
przeciwnej),
·
punkt
zdobywa drużyna której uda się strzelić bramkę,
·
niezależnie
ile piłek jednocześnie trafi do bramki, zaliczamy jeden
punkt,
·
po
zdobyciu punktu, piłki przekazujemy drużynie przeciwnej, która rozpoczyna
grę,
·
każdy
z drużyny może bronić i atakować,
·
czas
gry dowolny.
3. Gra
w „balona” (1 piłka do skakania):
·
przepisy
gry jak w mini piłkę siatkową,
·
pole
serwu można przybliżyć, w zależności od możliwości
uczniów.
Część
końcowa:
„Alfabet”
– uczniowie układają litery z własnych ciał.
Podsumowanie
zajęć.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Scenariusz zajęć sportowych z Ultimate Frisbee
Zadanie
główne: Doskonalenie poznanych elementów z
Frisbee w grach uproszczonych.
Zadania dodatkowe w zakresie:
-
umiejętności:
Uczeń potrafi wykonać chwyty i podania
półgórne.
-
spr.
motoryczna: Uczeń doskonali szybkość, zwinność,
orientację przestrzenną.
-
wiadomości:
Uczeń
zna podstawowe przepisy gry Ultimate Frisbee.
-
usamodzielniania
ucznia:
Uczeń aktywnie współuczestniczy w
organizacji lekcji.
klasa:
VI
liczba
uczniów: 14
osób
miejsce: sala
gimnastyczna
czas: 45’
przybory
i przyrządy: krążki frisbee, pachołki,
materace
Części
wstępna:
-
przygotowanie do wysiłku: zabawa „Murarz”
-
ćwiczenia przygotowujące do wysiłku:
podania w parach stojąc naprzeciwko siebie
Część
główna:
1.
Podania rzędów: pierwszy z rzędu podaje na wprost do partnera z rzędu
przeciwnego (zmiana miejsc za podaniem).
2.
Ustawienie j.w. – podanie po skosie, zmiana miejsc na wprost.
3.
Ustawienie j.w. – podanie na wprost po zwodzie pojedynczym na pachołku, zmiana
miejsc za podaniem)
4.
W biegu, co trzy kroki podania do partnera (bieg wzdłuż
boiska).
5.
Gry uproszczone:
·
gra
do pięciu podań:
-
podział
na dwie drużyny,
-
gra
odbywa się na całym boisku,
-
drużyna,
która wykona 5 podań pomiędzy swoimi zawodnikami zdobywa punkt dla swojej
drużyny,
-
po
zdobyciu punktu, frisbee przekazywane jest drużynie
przeciwnej,
-
rozpoczęcie
gry po faulu, bądź stracie punktu z linii bocznej boiska.
·
gra
do materacy:
-
podział
na dwie drużyny,
-
gra
odbywa się na całym boisku,
-
materace
ustawione na liniach końcowych boiska,
-
drużyna
zdobywa punkt kładąc krążek na materacu drużyny przeciwnej,
-
po
zdobyciu punktu, frisbee przekazywane jest drużynie
przeciwnej,
-
rozpoczęcie
gry po faulu z linii bocznej boiska, a po stracie punktu z linii
końcowej.
Część
końcowa:
Korekcja
wad:
leżenie tyłem, nogi ugięte, ręce w pozycji skrzydełek. Wdech. Wydech z postawy z
jednoczesnym podciągnięciem kolan do klatki piersiowej i
uniesieniem
głowy
i barków. Wdech wracając do pozycji wyjściowej.
Podsumowanie
zajęć.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Scenariusz
zajęć z zakresu aktywnej turystyki – gry i zabawy
rowerowe
Zadanie
główne: Ukazanie uczniom, że rower to coś więcej
niż środek transportu.
Zadania
dodatkowe w zakresie:
-
umiejętności:
Uczeń doskonali umiejętność jazdy na
rowerze.
-
spr.
motoryczna: Uczeń doskonali orientację przestrzenną oraz
równowagę.
-
wiadomości:
Uczeń
zna podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas jazdy rowerem.
klasa:
VI
liczba
uczniów: 14
osób
miejsce: boisko
szkolne
czas: 45’
przybory
i przyrządy: rowery, kaski rowerowe, pachołki,
poprzeczki,
Części
wstępna:
-
swobodna jazda po boisku szkolnym.
Kto
dalej dojedzie.
Uczestnicy zabawy ustawieni w szeregu, każdy po lewej stronie roweru. Lewa
noga na podłożu, prawa spoczywa na ustawionym w górnym położeniu pedale. Na
sygnał prowadzącego wszyscy wykonują jedno silne naciśnięcie stopą na prawy
pedał, następnie siadają na rower i jadą na wprost. W czasie jazdy nie wolno im
wykonywać żadnych ruchów pedałami. Który z nich pokona największą odległość,
zostaje zwycięzcą. W następnym powtórzeniu zabawy pedał jest naciskany lewą
stopą.
Część
główna:
Gry
i zabawy rowerowe.
Wyścig
żółwi
Uczestnicy zabawy ustawiają się na linii startu w odległości 2 m od siebie. Na sygnał wsiadają na rowery
i starają się jak najwolniej pokonać dystans dzielący ich od mety, oddalonej o
około 15 m. Za każde dotknięcie nogą podłoża, rowerzysta zostaje wyeliminowany z
dalszej jazdy, udaje się na linię mety i tam oczekuje końca zabawy. Wygrywa ten,
który jako ostatni dojechał do mety.
Numer
do pachołka
Uczestnicy gry są ustawieni na przeciw siebie w dwóch szeregach odległych o
około 20m . Między nimi stoi pachołek. Po odliczeniu, każdy z rowerzystów ma
inny numer. Prowadzący daje sygnał do gry wywołując dowolny numer. Oznaczeni nim
rowerzyści jadą jak najszybciej w kierunku pachołka i uderzeniem lewej ręki
starają się go przewrócić. Ten, któremu uda się wyprzedzić rywala i wykonać
zadanie szybciej, zdobywa dla drużyny 1 punkt. Prowadzący wywołuje w dowolnej
kolejności następne numery, które ponownie uczestniczą w grze.
Rycerski
pojedynek
Ćwiczący z obu drużyn stoją na linii startu w dwóch rzędach. Na wprost nich,
w odległości około
Kto
pierwszy
Ćwiczący są ustawieni w dwóch rzędach na linii startu. Prowadzący stoi na
linii mety w oddaleniu 20. Start na rowerach następuje w momencie gdy uniesie
ramiona w bok. Ten z rowerzystów, który szybciej dojedzie do prowadzącego i
przybije „piątkę”, zdobywa dla swojej drużyny punkt. Przejazd powrotny odbywa
się po torze zewnętrznym. W podobny sposób startują kolejne pary. Wygrywa
drużyna, której zawodnicy zdobędą więcej punktów.
Część
końcowa:
Minuta
Uczestnicy zabawy dowolnie jeżdżą po boisku. Na sygnał rozpoczynają jazdę na
czas bez spoglądania na zegarek. Zadaniem rowerzystów jest jazda przez 1 minutę,
zatrzymanie się i przybranie pozycji "baczność". Wygrywa ten z nich, który
zadanie wykona najdokładniej.
Podsumowanie
zajęć.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Opracował i przeprowadził
szkolny koordynator projektu
Sebastian Jędrzejewski