ROK SZKOŁY W RUCHU
karnawal
ROK SZKOŁY W RUCHU
"ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE"
List intencyjny
Jednym z priorytetowych zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie dbałości o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów stał się rozwój i upowszechnianie aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Aktywność fizyczna w połączeniu ze zdrowym odżywianiem jest warunkiem zachowania i wzmacniania zdrowia we wszystkich okresach życia człowieka, korzystnie wpływa na samopoczucie oraz na proces uczenia się, sprzyja lepszej koncentracji. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie, w tym aktywność fizyczną uczniów jest obowiązkiem szkoły przez cały czas jej działalności, bardzo ważne przy tym jest wsparcie udzielane szkołom przez organy służby publicznej, jednostki samorządu terytorialnego i organizacje pozarządowe. W celu wsparcia przedsięwziętej inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej pod nazwą Roku Szkoły w Ruchu zawiązuje się Koalicję na rzecz rozwoju i upowszechniania aktywności fizycznej wśród uczniów.
Zespół Oświatowo-Wychowawczy zgłosił swój udział w ogólnopolskiej akcji ogłoszonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji: „Ćwiczyć każdy może”.
Działania, które wybraliśmy do realizacji obejmują następujące obszary:
Ruch w szkole
Obszar nr 1: Wychowanie fizyczne - zajęcia edukacyjne.
Obszar nr 2: Wychowanie fizyczne - alternatywne formy zajęć.
Obszar nr 4: Kwalifikacje i doskonalenie nauczycieli.
OBSZAR NR 1 Wychowanie fizyczne - zajęcia edukacyjne
Scenariusz zajęć z wychowania fizycznego – budowanie piramid od dwójkowych do wieloosobowych
Zadanie główne: Doskonalenie budowania piramid wieloosobowych
Zadania dodatkowe w zakresie:
- umiejętności: Uczeń potrafi wykonać proste piramidy wieloosobowe.
- spr. motoryczna: Uczeń doskonali zwinność oraz orientację przestrzenną.
- wiadomości: Uczeń wie jak ćwiczenia zespołowe wpływają na utrzymanie prawidłowej sylwetki.
- usamodzielniania ucznia: Uczeń bierze odpowiedzialność za bezpieczeństwo współćwiczących.
klasa: V
liczba uczniów: 11 osób
miejsce: sala gimnastyczna
czas: 45’
przybory i przyrządy: materace
Części wstępna:
- przygotowanie do wysiłku: rozgrzewka
- ćwiczenia przygotowujące do wysiłku:
· zabawa „Fala”- uczniowie siedzący w kręgu twarzami do siebie wykonując „falę” , przechodząc do leżenia tyłem i wracając do pozycji wyjściowej.
· ćwiczenie „wstawanie” – uczniowie wstają z siadu skrzyżnego bez użycia rąk.
Część główna:
Budowanie piramid dwójkowych, trójkowych, wieloosobowych:
· uczniowie dobierają się w zespoły osobowe zależne od wielkości piramidy,
· pokaz piramid na początku odbywa się na wybranym jednym zespole przy pomocy nauczyciela (do pokazu piramid można użyć zdjęć bądź rysunków z piramidami do wykonania)
Część końcowa:
Uczniowie, krótko dyskutują na temat znaczenia ćwiczeń fizycznych w utrzymaniu prawidłowej postawy oraz wyszukują zalety pracy w zespołach.
Podsumowanie zajęć.
Scenariusz zajęć wychowania fizycznego – wykorzystanie siatki do siatkówki w różnych grach zespołowych.
Zadanie główne: Poznanie nowych gier zespołowych.
Zadania dodatkowe w zakresie:
- umiejętności: Uczeń potrafi wykonać chwyty, podania i odbicia różnymi piłkami.
- spr. motoryczna: Uczeń doskonali szybkość, zwinność, orientację przestrzenną.
- wiadomości: Uczeń zna podstawowe przepisy nowo poznanych gier.
klasa: VI
liczba uczniów: 14 osób
miejsce: sala gimnastyczna
czas: 45’
przybory i przyrządy: siatka do siatkówki, 4 piłki ręczne, 2 piłki do siatkówki, 1 piłka do skakania
Części wstępna:
- przygotowanie do wysiłku: berek „kibelek”
- ćwiczenia przygotowujące do wysiłku: sumo w parach
Część główna:
1. Gra w „rzucankę” przez siatkę (2piłki do siatkówki):
· uczniowie podzieleni na dwa zespoły,
· pole do gry w piłkę siatkową,
· grę rozpoczyna dwóch uczniów z linii końcowej rzucając dwiema piłkami do siatkówki,
· piłkę można chwytać i rzucać,
· piłki nie można kopać,
· można, ale nie trzeba wykonać dwa podania piłki w zespole, po czym należy przerzucić piłki na pole przeciwnika,
· punkt zdobywa drużyna, która trafi piłką w pole przeciwnika,
· ilość setów jak i punktacja do uzgodnienia.
2. Gra w „rzucankę z wyskoku” przez siatkę na bramki (4 piłki ręczne):
· uczniowie podzieleni na dwa zespoły
· pole do gry w piłkę ręczną,
· grę rozpoczyna 4 uczniów (każdy trzyma piłkę ręczną)z własnej połowy boiska (oddzielonej siatką do siatkówki),
· piłką rzucamy nad siatką (z miejsca, z wyskoku),
· przy rzucie nie wolno dotykać siatki (jeżeli któryś z uczniów dotknie siatki, piłki dla drużyny przeciwnej),
· punkt zdobywa drużyna której uda się strzelić bramkę,
· niezależnie ile piłek jednocześnie trafi do bramki, zaliczamy jeden punkt,
· po zdobyciu punktu, piłki przekazujemy drużynie przeciwnej, która rozpoczyna grę,
· każdy z drużyny może bronić i atakować,
· czas gry dowolny.
3. Gra w „balona” (1 piłka do skakania):
· przepisy gry jak w mini piłkę siatkową,
· pole serwu można przybliżyć, w zależności od możliwości uczniów.
Część końcowa:
„Alfabet” – uczniowie układają litery z własnych ciał.
Podsumowanie zajęć.
Scenariusz zajęć sportowych z Ultimate Frisbee
Zadanie główne: Doskonalenie poznanych elementów z Frisbee w grach uproszczonych.
Zadania dodatkowe w zakresie:
- umiejętności: Uczeń potrafi wykonać chwyty i podania półgórne.
- spr. motoryczna: Uczeń doskonali szybkość, zwinność, orientację przestrzenną.
- wiadomości: Uczeń zna podstawowe przepisy gry Ultimate Frisbee.
- usamodzielniania ucznia: Uczeń aktywnie współuczestniczy w organizacji lekcji.
klasa: VI
liczba uczniów: 14 osób
miejsce: sala gimnastyczna
czas: 45’
przybory i przyrządy: krążki frisbee, pachołki, materace
Części wstępna:
- przygotowanie do wysiłku: zabawa „Murarz”
- ćwiczenia przygotowujące do wysiłku: podania w parach stojąc naprzeciwko siebie
Część główna:
1. Podania rzędów: pierwszy z rzędu podaje na wprost do partnera z rzędu przeciwnego (zmiana miejsc za podaniem).
2. Ustawienie j.w. – podanie po skosie, zmiana miejsc na wprost.
3. Ustawienie j.w. – podanie na wprost po zwodzie pojedynczym na pachołku, zmiana miejsc za podaniem)
4. W biegu, co trzy kroki podania do partnera (bieg wzdłuż boiska).
5. Gry uproszczone:
· gra do pięciu podań:
- podział na dwie drużyny,
- gra odbywa się na całym boisku,
- drużyna, która wykona 5 podań pomiędzy swoimi zawodnikami zdobywa punkt dla swojej drużyny,
- po zdobyciu punktu, frisbee przekazywane jest drużynie przeciwnej,
- rozpoczęcie gry po faulu, bądź stracie punktu z linii bocznej boiska.
· gra do materacy:
- podział na dwie drużyny,
- gra odbywa się na całym boisku,
- materace ustawione na liniach końcowych boiska,
- drużyna zdobywa punkt kładąc krążek na materacu drużyny przeciwnej,
- po zdobyciu punktu, frisbee przekazywane jest drużynie przeciwnej,
- rozpoczęcie gry po faulu z linii bocznej boiska, a po stracie punktu z linii końcowej.
Część końcowa:
Korekcja wad: leżenie tyłem, nogi ugięte, ręce w pozycji skrzydełek. Wdech. Wydech z postawy z jednoczesnym podciągnięciem kolan do klatki piersiowej i uniesieniem
głowy i barków. Wdech wracając do pozycji wyjściowej.
Podsumowanie zajęć.
Scenariusz zajęć z zakresu aktywnej turystyki – gry i zabawy rowerowe
Zadanie główne: Ukazanie uczniom, że rower to coś więcej niż środek transportu.
Zadania dodatkowe w zakresie:
- umiejętności: Uczeń doskonali umiejętność jazdy na rowerze.
- spr. motoryczna: Uczeń doskonali orientację przestrzenną oraz równowagę.
- wiadomości: Uczeń zna podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas jazdy rowerem.
klasa: VI
liczba uczniów: 14 osób
miejsce: boisko szkolne
czas: 45’
przybory i przyrządy: rowery, kaski rowerowe, pachołki, poprzeczki,
Części wstępna:
- swobodna jazda po boisku szkolnym.
Kto dalej dojedzie.
Uczestnicy zabawy ustawieni w szeregu, każdy po lewej stronie roweru. Lewa noga na podłożu, prawa spoczywa na ustawionym w górnym położeniu pedale. Na sygnał prowadzącego wszyscy wykonują jedno silne naciśnięcie stopą na prawy pedał, następnie siadają na rower i jadą na wprost. W czasie jazdy nie wolno im wykonywać żadnych ruchów pedałami. Który z nich pokona największą odległość, zostaje zwycięzcą. W następnym powtórzeniu zabawy pedał jest naciskany lewą stopą.
Część główna:
Gry i zabawy rowerowe.
Wyścig żółwi
Uczestnicy zabawy ustawiają się na linii startu w odległości 2 m od siebie. Na sygnał wsiadają na rowery i starają się jak najwolniej pokonać dystans dzielący ich od mety, oddalonej o około 15 m. Za każde dotknięcie nogą podłoża, rowerzysta zostaje wyeliminowany z dalszej jazdy, udaje się na linię mety i tam oczekuje końca zabawy. Wygrywa ten, który jako ostatni dojechał do mety.
Numer do pachołka
Uczestnicy gry są ustawieni na przeciw siebie w dwóch szeregach odległych o około 20m . Między nimi stoi pachołek. Po odliczeniu, każdy z rowerzystów ma inny numer. Prowadzący daje sygnał do gry wywołując dowolny numer. Oznaczeni nim rowerzyści jadą jak najszybciej w kierunku pachołka i uderzeniem lewej ręki starają się go przewrócić. Ten, któremu uda się wyprzedzić rywala i wykonać zadanie szybciej, zdobywa dla drużyny 1 punkt. Prowadzący wywołuje w dowolnej kolejności następne numery, które ponownie uczestniczą w grze.
Rycerski pojedynek
Ćwiczący z obu drużyn stoją na linii startu w dwóch rzędach. Na wprost nich, w odległości około 20 m stoi poprzeczka, a na niej ustawiony jest pachołek. Na sygnał z obu rzędów na pojedynek wyruszają dwaj pierwsi zawodnicy. Każdy z nich trzymając w dowolnej ręce laskę lekkoatletyczną, podobnie jak rycerską kopią stara się w czasie jazdy trafić w środek pachołka. Któremu z nich to się uda, otrzymuje punkt. W podobny sposób startują następni uczestnicy gry. Wygrywa drużyna, której rowerzyści zdobędą największą liczbę punktów.
Kto pierwszy
Ćwiczący są ustawieni w dwóch rzędach na linii startu. Prowadzący stoi na linii mety w oddaleniu 20. Start na rowerach następuje w momencie gdy uniesie ramiona w bok. Ten z rowerzystów, który szybciej dojedzie do prowadzącego i przybije „piątkę”, zdobywa dla swojej drużyny punkt. Przejazd powrotny odbywa się po torze zewnętrznym. W podobny sposób startują kolejne pary. Wygrywa drużyna, której zawodnicy zdobędą więcej punktów.
Część końcowa:
Minuta
Uczestnicy zabawy dowolnie jeżdżą po boisku. Na sygnał rozpoczynają jazdę na czas bez spoglądania na zegarek. Zadaniem rowerzystów jest jazda przez 1 minutę, zatrzymanie się i przybranie pozycji "baczność". Wygrywa ten z nich, który zadanie wykona najdokładniej.
Podsumowanie zajęć.
Opracował i przeprowadził
szkolny koordynator projektu
Sebastian Jędrzejewski